Verlichting Stealth verstralers in halogeen en xenon toevoegen

In de nieuwe situatie met de Dectane-lampen komt er (voorlopig) halogeen in het grootlicht. Alleen het dimlicht wordt xenon. Dit is vooral omdat grootlicht het meest gebruikt wordt om te seinen en xenonlampen de eerste secondes weinig licht geven. Liefst zou ik hier xenon inzetten, maar vooralsnog is dat dus niet verstandig. [edit: inmiddels zit er ook xenon in het grootlicht]

Nu heb ik wel iets met lampjes en zou graag een paar verstralers monteren op de punto voor extra veel licht als het grootlicht brandt. Maar… dat gaat gewoon niet, omdat er gewoon in het ontwerp geen plek is voor een paar verstralers. Zeg nou zelf….

Dit gaat ‘t niet worden…..

Nee, dit gaat het niet worden. Dus, maar geen extra lampjes….of toch??

Op marktplaats kwam ik een advertentie tegen voor bullit lights voor slechts € 5,- per stuk! Met beugeltjes erbij voor € 3,-. Daar heb ik er vier van gekocht. Beugeltje gemaakt…

Vier bullit lights op een metalen beugel.

Hiervoor heb ik twee 6500K H3-halogeen lampjes besteld en twee H3 xenonlampen. Ik heb de beugel zo gemaakt, dat hij past op het autoframe precies achter de bovenste grill. Dat houdt natuurlijk wel iets van het licht tegen, maar niet zo veel. Ze worden parallel aan het grootlicht geschakeld, maar wel via een relais dat uitgezet kan worden met de masterswitch. Zet ik dus de schakelaar aan, dan doen de lampjes niets. Met de masterswitch op uit, schakelen ze mee het het grootlicht. Dan brandt er dus: 4 x 55 Watt halogeen én 2 x 35 Watt Xenon. En je ziet er niets van als ze uit staan 🙂

Door de vorm van de lampen (kogelvorm) gaat de lucht er gewoon langs en zal de motor geen last hebben van minder koeling.

2 X 55 W halogeen en 2 x 35 Watt Xenon.

Het wachten is nu nog op de halogeenlampjes en de xenonset…

Als dit genoeg direct licht geeft, bij het seinen, dan wordt het ook mogelijk om ook de H1-grootlicht-lampjes in de dectanes door Xenon te vervangen. Wellicht een volgende stap. Bij het seinen (als het dimlicht al brandt) brandt er dan 2 x Xenon dimlicht, 2 x Xenon grootlicht, 2 x Xenon bullits en 2 x halogeen bullits, goed voor samen: 2 x 3200 + 2 x 3200 + 2 x 3200 + 2 x 1100 = zo’n 20.000 lumen verlichting 🙂

Dit is een voorbeeldtekeningetje van hoe het er uit moet komen zien:

Bij Uit zie je niets, bij Aan zie je een enorme puist licht….

Het zal duidelijk zijn dat je niet zomaar xenonlampen in een halogeenspot kunt doen. De xenonlampen zijn veel langer dan de h3-lampen en een h3-lamp gebruikt de lampvoet als massa en een draad naar de zijkant als plus.

H3-halogeenlampje. Massa aan de voet en een gesoldeerde draad als plus.

Een xenonlamp heeft de aansluitingen aan de achterzijde en geen massa aan de behuizing. Daarom heb ik de lampen moeten modificeren voor de xenonlampen. Inclusief gaten maken in de achterkant voor de langere lampvoet:

De halogeen lampvoet omgebouwd tot xenon lampvoet.

Als je alles aan elkaar knoopt wordt het een flinke draadboom. Massa komt in het midden via de ronde klemvoet aan de carosserie van de auto en de plus komt via de blauwe draad van een relais. Dat relais gaat via een zekering naar de plus van de accu en de sturing van het relais komt van de koplamp.

Alles aan elkaar geeft een aardige draadboom. Links en rechts de halogeenspots en de twee in het midden zijn de xenonspots. Aan de buitenzijden zie je de xenonballasten.

Aandachtspunt wordt wel het zo ver mogelijk naar achter plaatsen van de lampjes in verband met de hitte die ze afgeven. De gril moet natuurlijk niet smelten door de hitte. Dat zal ik toch proefondervindelijk moeten doen. Het is toch niet de bedoeling om uren met grootlicht aan te rijden, dan schakel ik de bullits gewoon uit.

Vandaag (27-01-2013) begon het eindelijk te dooien en kon ik de lampjes monteren in de auto:

De lampjes gemonteerd in de auto.

Rechts en links van de claxons zitten plastic kappen. Aan de kappen heb ik de ballasten vastgezet, met tiewraps. Het elektrisch aansluiten moet nog gebeuren.

29-01-2013

Vandaag heb ik alles verder geïnstalleerd en aangesloten. Zo ziet het er uit aan de buitenkant:

Van de zijkant:

Niks te zien, vanaf de zijkant….

Vanaf de voorkant, met flitser lichten de nieuwe lampjes op:

De vier lampjes lichten op door de flitser.

‘s Avonds, vanaf een afstandje:

Ze moeten nog een beetje afgesteld worden, maar wat een boel licht…

De dashcam maakt niet zoveel van het beeld als het donker is, maar hier onder elkaar het beeld met alleen halogeen en het beeld met de nieuwe lampen aan:

Dashcam-beeld met alleen halogeen aan.

Dashcam-beeld met de nieuwe lampen.

Hierdoor is het mogelijk geworden ook het grootlicht met xenon uit te rusten, waarvoor we de xenonset reeds gekocht hebben.

Nu dat gedaan is, kan ik daar ook twee foto’s van invoegen. Gemaakt met de iPad. Die had erg veel moeite met de hoeveelheid licht. Maar zeg nu zelf, is het niet verbluffend veel licht zo:

Het lichtbeeld op straat: