Bodykit (04) Inspiratie

Inspiratie.

Het wrappen van de auto gaat zeer moeizaam. De folie die ik gekocht heb rekt wel goed uit, maar krimpt slecht. Hierdoor zijn de stukken die een binnenhoek hebben, zeer zeer moeilijk te verwerken. Er komt te veel materiaal samen, waardoor het dubbel gaat zitten. Dit is met verhitten helaas niet te voorkomen. Ik heb het dak geprobeerd in één keer te wrappen, dat ging dus niet goed. Ik heb alles verwijderd en ben er een stroken wrap van gaan maken.

Sportieve stroken over het dak en andere delen van de auto, dat leek me wel wat, maar ja, hoe kom je aan inspiratie wat mooi is. Toen toonde een medeforummer van de grandepuntoclub me een foto van een op soortgelijke wijze gewrapte Punto Abarth. Dat was de inspiratie die ik nodig had! Nu is het zeker niet mijn bedoeling om een namaak Abarth te maken (al was het alleen al om de enorme hoeveelheid commentaar die ik dan zou krijgen 🙂 ). Maar er is natuurlijk niets mis met je laten inspireren door iets moois en daar gebruik van te maken. Hieronder een aantal foto’s van de nieuwste limited edition Abarth Punto EVO Scorpione, die mij ter inspiratie dienen:

Deze mailde de medeforummer door:

Terwijl ik dit al zelf getekend had (dak-design) en de meest linker- en meest rechterbaan reeds op de auto geplakt had:

Dat kwam al redelijk dicht bij wat op de Abarth te zien is, dus dat moedigde me wel aan om verder te kijken wat Abarth deed. Toen kwam ik op het nieuwste ontwerp, de Abarth Punto Scorpione uit:

Met dit wrap-voorbeeld kom ik wel wat verder bij wat ik wil….

Maar ja, verder met de installatie van de Novitec-onderdelen.

Fiat-Welt heeft samen met Novitec een oplossing bedacht waar ik wel achter kan staan. Dit betekent dat ik de motorkap kan gaan installeren. Voordat hij gespoten wordt door Schadecentrum Rengers, moet ik eerst kijken of de klep sowieso past. En sja, wat zal ik zeggen. Hij past niet…

Oordeel zelf:

De kap ligt hier los, zo diep mogelijk in de auto. Maar aan de linkervoorkant (op de foto’s rechts) wijkt de kap ruim een centimeter omhoog. Ik ga bij het schadecentrum langs om te zien of er nog iets aan te doen is, of dat de kap gewoon terug moet. Ik wordt er een beetje hopeloos van eigenlijk.

Goed overleg gehad met het schadecentrum. Zij zien de installatie van de kap wel zitten en denken dat ze hem wel goed sluitend kunnen maken. Aangezien de kap deel uitmaakt van het originele plan, gaan we hier mee aan de slag, want als ik hem terug stuur, hebben we nog niks. Dus, behalve dat ze de onderdelen gaan voorbewerken en spuiten, gaan ze nu ook de kap eerst passend maken. Ook het aanbrengen van de ruitenwissersproeiers was geen probleem. Dus gaat het gelukkig toch nog wel goed komen met onze Novitec-Punto.

Inmiddels zijn we weer een weekje verder. De Punto staat al de hele week bij de spuiter/reparateur. Ze zijn nu weer helemaal niet te spreken over de kwaliteit van de kap, maar de vorige keer waren ze veel positiever, zodat ik Fiat-Welt gemeld heb akkoord te gaan met hun kortingvoorstel. Dit is gewoon uien, maar ik kan niet meer terug met de kap en ze gaan hem dus toch proberen goed pas te maken en mooi te spuiten. Het zal niet zo strak worden als een metalen kap, dat is me wel duidelijk gemaakt.

Ik zit nog te denken over wat ik met de zijkant ga doen kwa wrappen. Heel veel voorbeelden heb ik bekeken en afgekeurd. De striping van abarth is wel leuk, maar dan doe ik weer net of ik een abarth heb en dat idee wil ik niet nastreven. Hoewel, de striping is zeker niet een abarth-striping, wat je ziet zo veel auto’s met vergelijkbare striping.

Ik zit nu te denken aan een wrap onder de stootstrips, die van smal aan de voorkant loopt naar breed achter, de side skirts en de stoorstrips volgend, met dan in glanzend zwart een verzonnen naam voor de auto. De tekening van de schorpioen van abarth vind ik erg mooi, maar die wil ik niet kopiëren. Nu heb ik een andere schorpioentekening gemaakt en zit te denken aan de naam: nuovo scorpione (nuovo betekent nieuw en zit ook in novitec, wat nieuwe technologie betekent). Scorpione is natuurlijk de schorpioen. Ik kan hem ook gewoon nero scorpione noemen, want zo blij ben ik niet met novitec dat ik hun naam in de autonaam wil verwerken. Ik ben er nog niet uit. De kleur van de auto is crossover black. Deze kleur wordt door Fiat ook wel Nero Scorpione genoemd. Hmmm…..

Even een plaatje van het ontwerp: Even zoeken tussen de tig samples…

Sja, het valt niet mee om wat origineels te verzinnen wat ook nog makkelijk te maken is….

Maar, genoeg gezeurd, we gaan een nieuwe pagina openen voor de daadwerkelijke installatie.