Bodykit (05) Installatie

30 juni 2012, de daadwerkelijke opbouw is begonnen!

Aanstaande dinsdag worden door mijn vaste garage (Tjeerdsma autobedrijf, Nieuw Weerdinge) de Novitec-verlagingsveren gemonteerd. Afgelopen week hebben de bodykitonderdelen bij het reparatie- en herstelbedrijf Rengers (Nieuw Weerdinge) gestaan en is de motorkap passend gemaakt voor mijn auto. De kap is daarna voorbehandeld met een speciale coating, die de oneffenheden eruit gehaald heeft. De komende week worden alle onderdelen gespoten. En als dat gebeurd is, wordt de motorkap gemonteerd en kan ik beginnen met het plaatsen van de spoilers en het wrappen van de stripings op de zijkant en op de motorkap.

Ook heb ik al een beugel gemaakt voor het rechteruitlaatstuk. De linkerkant kan pas als de spoiler op zijn plek zit.

De foto’s van de verlaagde zwarte schorpioen:

Verlaagde punto.

Het rijdt heerlijk zo, ligt veel vaster op de weg.

Als naam voor de auto heb ik toch maar nero scorpione aangehouden. Met een andere schorpioen en dus een knipoog naar Abarth. Ik heb stickers laten maken, die op de zijkant komen. Glanzend zwart op de van het weekend gewrapte zij-onderkanten. Het stickerbedrijf mailde me met de vraag hoe de stickers bevallen…. ze zijn echter niet afgeleverd. Hopelijk komen ze morgen.

Zo zien ze er uit (als het goed is):

Inmiddels zijn ze binnen en heb ik ze op de deuren aangebracht. Het is zwart op zwart, expres zie je er dus alleen wat van als de lichtval goed is. In het donker is het gewoon zwart op zwart en zie je niets. Dan rij ik in ‘stealth-mode’ đŸ™‚

Zo ziet het er uit:

“Nero Scorpione”-sticker

Eindelijk, de onderdelen zijn klaar en de kap is gemonteerd. De spuiter/herstelbedrijf Rengers, hier aan het Weerdingerkanaal, heeft me aardig gematst. Het pasmaken van de kap heeft ze heel wat uurtjes gekost, maar ze hebben er eigenlijk niets extra voor gerekend. Gisteren (20 juli 2012) hebben ze de kap er voor me op gezet. Daar de pasvorm niet ideaal is, raadden ze me aan om de afwijking op te lossen met het plaatsen van de booskijkers. De kap wijkt rechts iets omhoog en links wat meer. Door de booskijkers naar diezelfde afwijking te installeren, valt het bijna niet meer op. Dat betekent wel dat ze niet rechtstreeks op de lampen geplakt konden worden, maar dat ik daar eerst verhogingen op moest maken, met een dikke lijmlaag daaromheen.

De booskijkers

De kap, waarbij de afwijkingen te zien zijn bij de lampen.

Plastic dopjes op de lampen die als verhoging voor de booskijkers dienen.

Met afplaktape de juiste positie bepalen.

Fixeren en de lamp afplakken, om lijmresten op de lamp tegen te gaan.

Aanbrengen van de primer.

Sja…. vast is vast of zo?
Links (op de foto rechts) moest ik de vorm goed fixeren.

Het resultaat, na een paar uur drogen:

Ik ben er wel tevreden over đŸ™‚

De voorspoiler.

De voorspoiler was goed gespoten, maar helaas niet volledig. De bovenkant van de randen was niet volledig gespoten en was nog nĂ©t zichtbaar als ik hem tegen de auto hield. Dat kunnen we niet hebben, uiteraard. Gelukkig was er nog voldoende zwarte primer van de koplampspoilers over. Daarmee heb ik de hele rand opnieuw bewerkt, zodat hij mooi zwart is. Klaar voor installatie dus…

De frontspoiler, vĂ³Ă³r de installatie.

Het monteren ging vrij eenvoudig, door een goed hulpmiddeltje te maken. Twee lijmklemmen voor aan de zijkanten en twee blokjes hout, op de juiste lengte gezaagd, die schuin onder de spoiler geduwd de spoiler op exact de juiste plek duwen. Lijm ertussen, afplakken om lekkende lijm van de lak af te houden en vastzetten. Er lekte geen lijm tussen de naden door, dus kon de afplaktape er gelijk weer vanaf.
Zo staat hij nu te drogen, tot morgenochtend:

De frontspoiler gemonteerd en geklemd om de lijm te laten drogen.

Close up van de klemmen.

Vandaag (22-juli) heb ik de achterspoiler gemonteerd en de motorkap gewrapped. Ook heb ik een tijdelijk oplossing gemaakt voor de ruitensproeiers.

Hier wat foto’s:

De motorkap gewrapped als vervolg op het dak.

Achterkant op ‘de brug’. Spoiler gemonteerd en houtjes gebruikt om de spoiler op zijn plaats te houden tijdens het drogen.

Mijn ‘nero scorpione’, met een knipoog naar Abarth.
Uitgesneden in wrapvinyl.

Resultaat:

Kijk verder bij Foto’s.

Inmiddels is de striping aangepast. De lijnen lopen nu door over de bumpers en de spoilers.
Hier een foto van de nieuwe voorkant:

De nieuwe stripingset, vooraanzicht.

Ook de achterkant is flink veranderd. Hieronder te zien, samen met de twee nu geĂ¯nstalleerde uitlaatstukken:

Nieuwe achterstriping en de twee geĂ¯nstalleerde uitlaatsukken.