Verlichting Koplampen afstellen DIY
Een ‘do it yourself’ over het afstellen van de koplampen.
Nu ik de koplampen ga vervangen door de Dectane D-lites, zal ik ze ook opnieuw af moeten stellen. Natuurlijk kan je dat laten doen, maar je kunt het ook zelf, als je je aan de spelregels houdt.
Er zijn maar een paar spelregels, die vrij simpel zijn. Het is eigenlijk een heel klein stukje geometrie/wiskunde.
De lampen moeten recht naar voren schijnen en niet naar links of rechts. Verder moeten de dimlichten omlaag schijnen, één centimeter per meter. Dat is ca. 1 graad omlaag. Het grootlicht moet rechtuit schijnen.
Hoe krijgen we dit allemaal voor elkaar? Wel, je hebt een rol tape nodig, een redelijk witte muur, waar je de tape tijdelijk op kunt plakken, een meetgeval, die een meter of vijf kan meten en héél belangrijk, de muur moet recht staan en de vloer naar de muur toe moet over een afstand van zo’n tien meter helemaal vlak zijn. Een waterpas is ook handig erbij.
Zet de hoogteregeling van de lampen eerst in stand 0!
Eerst moet je weten hoe het licht er uit ziet dat de lampen afgeven. Daar zijn alle metingen op gebaseerd.
Het dimlicht is zo gemaakt dat het de straat verlicht, maar niet in de ogen van tegenliggers of voorliggers schijnt. Aan de rechterkant gaat het schijnsel omhoog, zodat het de berm en de verkeersborden goed verlicht. De hoek waarmee het omhoog schijnt is 15 graden. Zo ziet het er uit:
Rood is de middelloodlijn van de lamp. Het licht gaat onder een hoek van 15 graden omhoog, als bermverlichting. Geel is de dimlichthoogtelijn. Blauw is de breeklijn. Doordat er een metalen afdekplaat voor de lamp zit, is er geen licht boven de blauwe lijn. Hierdoor worden tegenliggers niet verblind.
Rij de auto zo recht mogelijk naar de muur toe. Stop ongeveer een meter voor de muur.
Afstand X is dus ongeveer een meter. De wielen moeten volledig recht staan. Leg een blokje tegen het ene wiel en meet de afstand tussen de muur en dat blokje. Leg dan het blokje tegen het andere wiel en meet de afstand van het blokje tot aan de muur. Als de afstanden gelijk zijn, staat de auto recht voor de muur.
Zet het dimlicht aan en plak nu met tape de rode lijn op de muur. Doe dit voor beide lampen. Rijd de auto een meter of vijf naar achteren. Als de lampen exact recht naar voren schijnen, dan verschuift de rode lijn niet. Schijnt de lamp teveel naar rechts, dan zal ook de middelloodlijn van de lamp naar rechts verschuiven. Stel deze nu met de regelschroeven zo, dat hij weer exact op de geplakte middelloodlijn schijnt.
Zo kunnen we dus de lampen goed naar voren laten schijnen. In de Dectane-lampen en in de standaard lampen zitten de grootlicht- en de dimlichtstand aan elkaar gekoppeld. Dus, zet je de dimlichten goed, dan staan de grootlichten ook goed.
Dat was punt 1. De eenvoudigste. Nu de hoogte-instelling…
Eerst de grofinstelling. We willen dus bereiken dat de lampen met 1 graad omlaag schijnen, dat komt overeen met één centimeter daling per meter.
Meet allereerst de hoogte van de dimlichten op. Houdt een waterpas tegen het glas van de lamp, op de hoogte van de dimlichtlamp en meet de hoogte tot de grond:
Neem deze hoogte over op de muur en plak met tape deze lijn op de muur.
Het is de groene lijn in deze tekening:
Zet de auto met de koplampen 1 meter van de muur. Als de daling goed is afgesteld, zal de dimlichtrand vlak onder deze lijn vallen.
Rijdt nu de auto 5 meter naar achteren (dus in totaal 6 meter van de muur). De dimlichtrand moet nu 5cm zakken. Plak een stukje tape 5cm onder de groene lijn en regel de hoogte van de lamp zo, dat de dimlichtrand op deze lage lijn valt.
Doe met de andere koplamp exact hetzelfde.
De lampen zullen nu, net als in onderstaande tekening, een centimeter per meter omlaag schijnen.