Verlichting Kofferbakverlichting vervangen door LED en dome light toevoegen

De verlichting in de achterbak van de auto laat wat te wensen over. Als je iets goed wil zien moet je het onder het lampje houden dat linksachter in het zijscherm is ingebouwd. Dit gaan we verbeteren, plus nog een aantal extra verlichtingszaken zoals Fiat zelf al als optie levert (rode accentverlichting).

Allereest dus de verbetering van de verlichting in de achterbak. Daarvoor nemen we een LED-lampje, die we zelf geïmporteerd hebben en monteren deze aan het hemeltje van de auto. Het moet natuurlijk wel netjes gebeuren en mag niet op geknoei lijken.

Daar wij met zijn tweeën zijn wordt de achterbank toch niet gebruikt, deze klappen we standaard neer, beschermingsrubber met karton eronder erin, voor een redelijk grote achterbak. Vandaar ook dat het standaard lampje niet voldoet.

Het standaard lampje links in de achterbak.

Dit is het nieuwe lampje, het is een 12V LED-array met 20 helder witte en 2 blauwe LED’s.

Het nieuwe lampje is een LED-array.

Eerst kiezen we de plek waar we het nieuwe/extra lampje willen plaatsen. Daarbij kiezen we voor: een goede plek om de hele achterbak te verlichten, ook als de achterbank is neergeklapt én een plek waarbij we niet te veel los hoeven te halen om hem aan te kunnen sluiten. Dat is de geworden tegen het hemeltje aan de achterzijde van de auto:

De gekozen plek voor het lampje.

De aansluiting is eenvoudig, gewoon parallel aan de bestaande achterbak-verlichting. Het LED-lampje verbruikt weinig stroom, het zal geen problemen met zekeringen of zo veroorzaken. De aansluitdraden moeten dus door het hemeltje heen naar het andere lampje doorgevoerd worden en wel zodanig dat het hemeltje verwijderd kan worden, zonder dat er draden doorgeknipt moeten worden.

Het lampje heeft een plakstrip, waarmee we het kunnen bevestigen aan het hemeltje. Uitproberen laat echter zien dat dit niet blijft zitten. We gebruiken dus een contactlijm voor de bevestiging. Naast het lampje komt een kleine gaatje. Dat maken we erin met een priem. Het draadje steken we zover mogelijk erdoor heen, zodat het makkelijk met een haakje aan de achterzijde eruitgevist kan worden.

Stekkers aan de draden maken.

Met een haakje (stevig stukje koperdraad met hoekje omgevouwen bijvoorbeeld) halen we het draadje naar achteren toe. Daarvoor lichten we het rubber op en halen we het hemeltje iets omlaag (een paar millimeter). Draadje doorknippen en stekkers eraan maken, zodat het hemeltje eruit gehaald kan worden zonder dat de bedrading doorgeknipt hoeft te worden.

Hemeltje voorzichtig iets omlaag trekken en draad doorvoeren.

Dan het andere deel van het draadje via het hemeltje naar links omlaag doorvoeren. Dit gaat heel eenvoudig, door het rubber steeds een beetje met je vingers naar achter te halen en het draadje weer een stukje verder omlaag te brengen, totdat je ongeveer hier aangekomen bent:

Draadje richting het bestaande lampje doorvoeren.

Het bestaande lampje is heel eenvoudig los te halen. Naast het lampje zit een gat, met je wijsvinger ga je erdoor heen en voel je het klipje waarmee het lampje vast zit. Duw het klipje in en het lampje komt naar buiten, met het aansluitsnoertje eraan vast. Het draadje van het nieuwe lampje duw je in zijn geheel nog iets verder omlaag dan op de foto achter de bekleding. Het valt dan onder de kunststof hoedenplankhouder de achterbak in. Het uiteinde duw je dan terug en door het gat waar het bestaande lampje uitgekomen is. Trek het stekkertje even uit het bestaande lampje, leg het lampje weg, zodat je het niet kan beschadigen.

Dan de stekkers aansluiten aan het draadje bij het nieuwe lampje, af-isoleren met tape en terug onder het hemeltje steken. Houdt het zo plat mogelijk, er is niet veel ruimte tussen het hemeltje en het dak. Zorg dat je de draden goed aansluit. Rood op rood, grijs/zwart op zwart. LED staat voor Light Emitting Diode. Een lichtgevende diode. Speciaal aan een diode is dat hij maar op één manier stroom doorlaat. De twee kanten van een diode worden de anode en de kathode genoemd. De kathode sluit je aan op de min of massa en de anode op de plus. Sluit je hem andersom aan, dan loopt er geen stroom en brandt de LED dus niet.

Haal de zwarte isolatietape van de draad van de bestaande achterbakverlichting over het stukje dat je kan zien. Haal dan met een mesje een stukje van de isolatie van beide draden af, een centimeter of twee uit elkaar. Maak stukjes draad bloot van ca. een halve centimeter. Die stukjes verhit je met een soldeerbout en je smelt er wat soldeerlood op. De draad van de nieuwe lamp knip je op lengte af, zodat hij een centimeter of 15 uit het gat steekt. Je stript een halve centimeter van de draadjes af en vertint deze met de soldeerbout en het soldeerlood. DOE DIT MET DE ACHTERKLEP GESLOTEN, ZODAT ER GEEN SPANNING OP DE DRADEN STAAT. GA DUS IN DE ACHTERBAK ZITTEN (ACHTERBANK NEERKLAPPEN).

Soldeer de nieuwe draden op de bestaande.

Dan soldeer je de rode draad van de nieuwe lamp op de roodzwarte draad van de bestaande lamp en de grijze massadraad van de nieuwe lamp op de gele draad van bestaande lamp. Klik nu het bestaande lampje weer in de stekker en doe de achterklep open. Beide lampen moeten nu branden, zo niet, dan heb je een foutje gemaakt.

Deze draden goed afisoleren:

Netjes isoleren van de gesoldeerde draden.

Het geheel goed isoleren zoals het was voor je begon.

Bestaand lampje terug in het gat steken en genieten van het resultaat:

Het nieuwe lampje ‘overstemt’ het bestaande lampje volledig.

Van buitenaf gefotografeerd.