Verlichting H4-halogeen vervangen door Philips XtremeVision H4 halogeen
De tweede kleine wijziging/verbetering die we doorvoeren is het vervangen van de standaard verlichting. Door het can-bus-systeem is het niet eenvoudig lampen te vervangen door bijvoorbeeld LED-verlichting zonder dat dit een foutmelding op het can-bus-systeem geeft. Het vervangen van de H4-dim- en grootlicht-lamp is eenvoudig, als de nieuwe lampen hetzelfde wattage hebben. We vervangen ze door de Philips X-treme-vision halogeen lampen. Deze geven 100% meer licht dan de standaard lampen, terwijl het energieverbruik gelijk blijft.
De prijs van deze lampen is € 35,- tot ca. € 40,- per set. Verkrijgbaar onder andere bij Halfords en Conrad. (EDIT: Op amazon.co.uk koop je ze voor ca. € 17,- per set.)
Het vervangen van de lampen gaat redelijk eenvoudig, door de rubber beschermkappen van de lampunits los te trekken (de pijlen wijzen naar de kapjes), dan de stekkers te verwijderen en dan de lampjes te wisselen. Klemmetje vastzetten, stekker er weer op en de rubbers terugschuiven:
Probleem is echter dat de stekkers zo vast op de lampen zitten, dat je ze er niet af krijgt. Bij de rechterkoplamp was het mogelijk om het haakje los te halen en dan de lamp met zwarte stekker schuin te houden en dan het haakje over de stekker te duwen, zodat lamp met stekker los kwamen. Dan stekker eraf halen, nieuwe lamp monteren, haakje erop en dan de stekker terug duwen. Linksvoor ging dat niet, je hebt gewoon de ruimte niet doordat de accu er vrij dicht achter zit. Daar moet je dan met één vinger de lamp op zijn plaats houden terwijl je dan met een platte redelijk grote schroevendraaier voorzichtig het stekkertje los haalt. Steeds wisselen, links iets draaien (schroevendraaier onder de zwarte stekker en dan iets kantelen, waardoor hij een halve milimeter los komt aan die kant), dan rechts iets druk uitoefenen, dan aan de bovenkant. Doe je dat een keer of 10, dan komt de stekker los. Dan eenvoudig haakje verwijderen, nieuwe lamp erin, haakje terugklemmen en dan de stekker er weer op. En dat alles zonder het glas van de nieuwe lamp aan te raken.
Raak je het glas wel aan, is niet erg, maar je moet dan het lampje schoonmaken met schoonmaakalcohol, zoals ipa (isopropyl alcohol). Dan lampje weer terugplaatsen. Doe je dat niet, dan weet je zeker dat je over een paar weken/maanden het lampje opnieuw kunt vervangen omdat het is doorgebrand. Je vingers bevatten altijd wat vet, hetgeen achterblijft als vingerafdruk. De lamp wordt zeer heet, waardoor dat vet verbrandt en er een koolstof-verbinding achterblijft op de lamp. Hierdoor kan de lamp onvoldoende zijn hitte kwijt en brandt hij na korte tijd door. Dus…. Latex handschoenen dragen óf de lampen niet aanraken. Dat laatste is het beste, want ander vuil (autovet) heeft hetzelfde negatieve effect. Dus altijd uitsluitend schone lampjes monteren!
Hieronder de foto’s van de lichtsterkte van de standaard en de nieuwe lampen, voor zo ver het goed te fotograferen is overdag.
Het is niet echt makkelijk te zien dat de X-tremeVision veel meer licht geven, want de camera corrigeert de hoeveelheid licht. Maar ze geven wel meer licht. Twee keer zo veel? Sja, moeilijk te zeggen. Ze zijn wel veel witter dan de standaard Osram H4 halogeenlampen die er in zitten.
Dan de test in het donker, geven ze echt veel meer licht?
De twee foto’s zijn zoveel mogelijk onder dezelfde omstandigheden gemaakt, maar de camera probeert te corrigeren, dus het effect is wel redelijk te zien, maar niet 100% overeenkomstig de werkelijkheid:
Het licht is inderdaad beduidend feller en beduidend witter dan de standaard Osram-lampen die erin zitten.
‘Project’ afgerond en geslaagd.