Nu Xenon een stuk makkelijker toegestaan is in Nederland, schakelen we toch maar op Xenon over. Waarom Xenon? Het geeft een puist meer licht dan halogeen, ongeveer drie maal zo veel. En dat met een lager energieverbruik (35 Watt).
Overigens hoor je nogal eens dat de extremevision-lampen na een paar maanden al kapot gaan. Wel, ze hebben er een jaar in gezeten, zonder problemen, en blijven als reservelampen gewoon in de auto. Superbelangrijk is dat je de lampen niet met de hand aanraakt. Doe je dat wel? Gelijk schoonmaken met alcohol, anders gaan ze inderdaad snel stuk.

Xenon, waar moeten we allemaal rekening mee houden?

De kleur. Officieel mag de verlichting aan de voorkant alleen wit of geel zijn. Ik heb kleur 8000k uitgekozen, wat een wat blauwige gloed geeft. MOOI!
Hier een kleurentabel, met de kleurtemperatuur (uitgedrukt in Kelvin):

Kleurtemperaturen van de xenon-lampen.

Tot voorkort (tot 1 april 2012) golden er meer regels voor xenon. Zo moest je een wiswasinstallatie hebben op de koplampen en een beweegbare lampunit die er voor zorgt dat als je een drempel oprijdt, dat je je tegenliggers dan niet finaal verblindt. Ook moest de koplampunit van het type zijn dat geschikt is voor xenon. Wel, die regels bestaan niet meer, dus is het geen probleem om een halogeenlamp te vervangen door een xenon-unit, mits hij zo afgesteld wordt dat hij de tegenliggers niet verblindt.

Zowel voor onze Sorento als voor de Punto hebben we een setje aangeschaft. Nu, 10 december 2012, wachten we op levering.

We moeten dus rekening houden met de kleurkeuze. Ook moeten we rekening houden met het feit dat het canbussysteem in de Punto waarschijnlijk een foutmelding gaat geven. Dus hebben we een setje met canbus-warning-canceller.

Dan moeten we natuurlijk een H4-lamp hebben. In halogeen heeft zo’n lamp twee gloeidraden. Voor xenon bestaan er drie systemen, een met een xenon-lamp voor het dimlicht en een halogeenlamp voor grootlicht (H4 Hi/Low) en een systeem met slechts één xenonlamp en een beweegbare reflector, waarbij dezelfde lamp omschakelt tussen dim- en grootlicht (Bi-xenon).

Bi-xenon is wat duurder. Je moet goed uitkijken, want de term bi-xenon gebruikt men ook vaak bij de versie met halogeen-grootlicht. Kijk dus goed uit wat je koopt.

Hoe zien de lampen er uit?

H4 Hi Lo xenon dimlicht met halogeen grootlicht.

H4 bi-xenon dimlicht en grootlicht met beweegbare reflector.

H4 Bi-xenon dimlicht en grootlicht.

Dan bestaat er ook nog een versie met twee xenonlampen in de H4-houder. Deze heeft echter een nadeel. Xenon-lampen moeten even opwarmen alvorens ze hun volledige hoeveelheid licht geven. Als je even seint met grootlicht, dan doe je dat met een versie met twee xenon-lampen dus niet met vol vermogen, want de grootlichtlamp moet opwarmen. Heb je maar één lamp, dan sein je wel met vol vermogen, want door de grootlicht schakelaar in te drukken, of te seinen, klap je alleen de reflector weg en sein je dus direct met vol vermogen. Let wel, dan moet je dimlicht wel aan staan. Rij je met de dagrijlichten en sein je met grootlicht, dan krijg je dus alsnog niet direct de maximum hoeveelheid licht.

Ik heb dus een versie aangeschaft met H4-bi-xenon en die inmiddels ingebouwd. Dat inbouwen gaat vrij eenvoudig, is rechttoe-rechtaan. Je moet wel een beetje overweg kunnen met autoelektriciteit, anders moet je echt hulp inroepen. Eigenlijk komt de hele set tussen de lamp en de lampconnector van je linkerlamp in te zitten. Hoe installeer je de set? Lees verder, dan zal ik er wat over vertellen.

Foto van het setje:

De H4-bi-xenonset

Allereerst het schema, probeer dat te begrijpen:

schema h4 bixenon

Installatie van de H4-bi-xenonset:
Haal de bestaande H4-lampen uit de lampunits.
Haal de xenonlampen uit de metalen reflector, door ze iets te verdraaien en dan naar achteren los te trekken. Raak daarbij de lampen zelf NIET aan. Doe je dat per ongeluk toch, zorg dan dat je wat schoonmaakalcohol hebt en maar dan met een keukenrolpapiertje (of wc-papiertje) de lamp weer schoon. Niet alsnog aanraken, anders weer schoonmaken. Het zuur dat je vingers afgeven verkort de levensduur van de lamp enorm, dus of handschoenen aan, of goed uitkijken of goed schoonmaken…
Zet de metalen H4-houders waar de xenonlampen uitgehaald zijn alvast in de lampunits, met de bolle, dichte kant naar beneden. De lamp reflecteert het licht dus omhoog. Klemmetjes terugplaatsen en voelen of ze goed vastzitten.
Om de halogeenlamp te verwijderen heb je de rubber doppen verwijderd. Bij de rechter koplamp maak je in die dop een snee van een centimeter of twee, met een stanleymes of breekmesje.

Bij de pijlen zie je de draden van de Xenonlamp door het rubber steken.

Dan plaats je daar alvast de xenonlamp in, haal dan de drie stekkers door het zojuist gemaakte gat van het rubber. De oude lampconnector duw je voorzichtig naast de xenonlamp de lamphouder in. LET OP dat je hiermee de xenonlamp niet van zijn plek duwt. Dan schuif je de rubber beschermkap terug op zijn plek, zodat je niets anders ziet dan drie stekkers aan een snoer die uit de lamphouder komen.

Bij de linkerlamp doe je exact hetzelfde, maar met één snee extra. Je maakt die extra snee in het rubber aan de onderkant, ca. 2,5 cm lang. Bij deze lamp dus je de bestaande lampstekker niet naast de lamp de lamphouder in duwen, maar je werkt hem voorzichtig door de onderste snee in de rubberen dop naar buiten toe. Dat is even knoeien om voor elkaar te krijgen, maar rustig aan met je vingers achter de stekker, door de snee van 2,5cm heen duwen. Dus als je ermee klaar bent, zie je links zowel de drie stekkers die aan de lamp vastzitten als de oude connector uit de lamp hangen.

De bedrading van de xenonset heeft een connector die precies in deze H4-lampconnector past, die druk je daar in. Dan klik je de drie stekkers links en de drie stekkers rechts van de draadboom (ballasten en relais) vast aan de stekkers die uit de lampunit komen.
In de draadboom zit een draad met zekering. Verwijder nu de zekering en maak daarna de draad vast aan de pluspool van de accu. Verwijder hiervoor het beschermklepje van de accu, zodat je erbij kunt. Met een sleuteltje maat 10 kan je de bestaande moer losdraaien en dan het draadje er op doen en weer vastdraaien. Let op dat je alleen de pluspool van de accu aanraakt met je sleutel en verder niets. Anders maak je sluiting en slaan de vonken uit je sleutel en kan je brand veroorzaken en zelfs letsel oplopen. Doe dit dus uiterst voorzichtig!

Dan hou je nog twee zwarte draden over die naar massa moeten. Sluit deze aan op het chassis, bijvoorbeeld vlak onder de motorkap aan het spatbord. Ik vond linksvoor geen goede plek hiervoor en heb daarom de draad daar verlengd en recht en links samen aangesloten op het chassis rechtsvoor, net boven de boordcomputer, aan een daarvoor geplaatste bout boven het spatbord, vlak onder de klep.

Voor de linker ballast hebben we een beugeltje gemaakt.

Dan moet je goede plekken vinden voor je ballasten. Monteer deze óf op metalen delen, die niet zichtbaar zijn of hang ze zwevend, zonder dat ze iets anders raken. Ze kunnen namelijk behoorlijk heet worden. Als ze op een zichtbaar metalen deel komen, dan kunnen ze verkleuring van de lak veroorzaken. Dat wil je niet. Komen ze op een plastic deel, dan kunnen ze dat plastic laten smelten. Dat wil je ook niet. Op de foto’s zie je waar ik ze opgehangen heb. Dan nog een plekje zoeken voor het schakelrelais. Ik heb hem tijdelijk tegen de accu geklemd. Waarom ‘tijdelijk’? Lees verder en je weet het 🙂

Rechterballast kan zo gemonteerd worden.

Als je een systeem met canbus warning canceller hebt, zal je geen fouten op je dashboard krijgen als je nu de lampen aan zet.

Hier wat foto’s van het lichtbeeld wat ik kreeg na het installeren:

Het lichtbeeld.

Meer lichtbeeld.

Wat opvalt is de grote lichtvlek boven de dimlichtrand. Dit is strooilicht. Het wordt veroorzaakt door het feit dat de lamp behalve naar boven de reclector in ook licht ‘lekt’ naar onderen. De lampunit keert de lichtbundel om, het naar onderen gelekte licht zie je boven de dimlichtrand. Hiermee worden tegenliggers verblind. Het zijn de vervelende xenonlampen die je onderweg tegenkomt, die je in je smoel schijnen. Die van mij dus ook. Dat wil ik niet…..

Dit is dus geen geslaagd project. Met een reflectorlamp die de Punto standaard heeft, met H4-lamp, is het gewoon niet goed mogelijk een goed lichtbeeld te krijgen. Het toeval wil dat op hetzelfde moment al een groupbuy op het ‘grande punto club’-forum liep van de Dectane-koplampen voor de Punto, met aparte lamp voor grootlicht en een projectorlamp, voor HID-verlichting als dimlicht. Hier gaat een losse H1-xenonlamp in, die een perfect lichtbeeld geeft. Zie verder bij “Koplampen vervangen door Dectane D’lites met Xenon en LEDs”.