Verlichting Koplampen vervangen door Dectane D’lites met Xenon en LEDs

De xenon-lampen bevallen niet in de huidige koplampen. Ze geven erg veel strooilicht en schijnen de voorgangers en tegenliggers in het gezicht.

Het was dus eigenlijk niet de bedoeling, maar ik heb toch maar besloten om mee te doen met de groupbuy van onderstaande lampen en als het goed is komt half februari 2013 een nieuw setje koplampen binnen, deze:

Dectane d’lite koplamp zwart voor de Punto EVO.

Deze lampenset heeft een rij leds, die in twee standen brandt, als stadslicht en als DRL. Verder dus een H1-grootlicht en een H1-projectorlamp als dimlicht. Verder stelt deze lamp zichzelf horizontaal bij het aanzetten en is hij volledig plug & play.

Hieronder een plaatje van het lichtbeeld wat mogelijk is met een projector lens. In dit geval met de beroemde morimoto-lenzen. Of de D’lites een vergelijkbaar strak lichtbeeld gaan geven, moet nog blijken, maar dit is wel wat we willen benaderen:

De H4-Xenonset kan ik gewoon blijven gebruiken, doordat ik nieuwe H1-xenonlampen besteld heb in China, voor € 12,- per 2 stuks, in 8000K. Ik hou alleen het relais over en twee H4-xenonlampen, die ik los te koop aanbied.

De lampen worden verwacht rond 19 februari 2013.

Een probleem met de nieuwe lampen zal zijn dat bij grootlicht het dimlicht uit gaat. Dat is niet toegestaan indien het dimlicht xenon is. Dus heb ik een schema bedacht waarmee het dimlicht blijft/gaat branden als het grootlicht aangezet wordt:

schemadimgr
Het schema is zodanig opgesteld dat het CAN-bus-systeem geen foutmeldingen geeft.

Update 22-2-2013.
Yooh, goed nieuws, de lampen zijn verstuurd vanuit Duitsland. Begin komende week kan ik aan de slag!

Wat ik anders doe dan standaard is dubbel xenon installeren, dus xenon in het dimlicht en xenon in het grootlicht.

De lampen, een van de twee dan:

Probleem waar ik tegenaan liep, het lampvoetje voor het grootlicht is niet gemaakt voor xenon. Die heb ik dus even passend moeten maken. Deze zit echter zo’n 10cm diep in de lamp, geschroefd:


In het bovenste gat zit de lamphouder voor grootlicht. De xenonlamp voor het dimlicht zit hier al ingebouwd (in het onderste gat).

De lamphouder van het grootlicht vóór de modificatie:

En na een paar minuten vijlen:

Met lamp erin:

Zo ziet de achterkant van de lamp er nu uit met de twee xenonlampen:

En hier zie je dat als het grootlicht aan gaat, dat het dimlicht dan mee brandt:

27 feb 2013
Vandaag de relais gemonteerd op de lampen en de testen gedaan.

Eén van de 8000k xenonlampjes uit China is alweer kapot 🙁 Hij begint te branden, gaat na 10 seconden heel hard knipperen en dan schakelt de ballast de stroom af. Heb maar snel nieuwe besteld bij navaudio.nl anders kan ik van het weekend niet aan de slag. In de auto heb ik de zekeringhouder al gemonteerd die op het schema staat.

Zo ziet de (andere) lamp er afgemonteerd uit. Het relais wordt eigenlijk door de draden al op de plek gehouden, maar ik heb het toch maar vastegetaped. Alles getest en het werkt goed, dus hopelijk kunnen ze er van het weekend in.

Morgen komen de nieuwe lampjes al weer binnen, dan morgenavond even in de lamp zetten, testen en ook wat tie wraps en tape erom heen.

Wow, wat een fraai lichtbeeld geeft ie! Op de muur dan…helemaal geen licht boven de cutoff.

Ik heb een howto gemaakt voor het afstellen van de lampen. Hopelijk klopt die een beetje…
Afstellen koplampen

Hierbij de foto’s van de ombouw.

Ziet het er niet bruut uit?

In de lamphouder zat een xenonset van KingCO, canbus-voorbereid, maar helaas, na wat geknipper hielden de kingco lampen ermee op. Dus teruggestuurd en omgeruild voor een goede set, van Einzelmann. Flink wat duurder (€ 179,- in plaats van € 49,95), maar in ieder geval wel een goede set! En eindelijk een 8000k lamp die inderdaad een mooie blauwe gloed afgeeft:

Hoewel de lampen volledig plug and play zouden zijn, gaven ze toch vrij vaak een foutmelding in de auto: controleer parkeerlichten. Overleg gehad met Dectane en ze hebben nu twee weerstandjes opgestuurd, die ik parallel aan de stadlichtjes ga zetten. Kijken of de problemen dan inderdaad weg zijn. Ik denk het wel… Tenzij ze nu weer te veel stroom gaan gebruiken in plaats van te weinig. Als dat zo is, dan los ik het zelf wel met eigen weerstandjes op….

Na alle problemen met de knipperende lampen heb ik alles uitgebouwd en opnieuw teruggebouwd met halogeen in de grootlichten en zonder extra schakelingetje van mij. Nu ga ik eerst weer xenon in de grootlichten terugbouwen en als dat allemaal goed werkt, dan pas mijn eigen relais weer inbouwen, om te zien of alles dan uiteindelijk naar behoren werkt.

Dan nu, het lichtbeeld. Het is het typische lichtbeeld van een halogeen koplamp, niet van een xenon koplamp. Dus niet de cutoff die bovenaan de pagina staat, maar de cutoff met 15 graden oplopende bermverlichting aan de rechterkant. Zo ziet het er uit:

Ze zijn zo afgesteld dat ze de weg een meter of 50 voor me verlichten.

Leuke blauw naar paars lopende streep op de cut off 😛 staat zo leuk op de borden en paaltjes langs de weg 😛

Ik ben er zeer tevreden over!

Nu de xenon-lampen van hidxenononline weer terugbouwen, in de grootlichten, maar eerst de weerstandjes inbouwen in de parkeerlichtdraden.

Dit heeft Dectane opgestuurd:

Ik moet zeggen dat het installeren achteraf behoorlijk wat problemen gegeven heeft. De auto bleef namelijk de melding geven dat de parkeerlichten gecontroleerd moesten worden. Dectane heeft dus weerstandjes opgestuurd, maar niet verteld hoe je ze aan moet sluiten. Nu was het voor mij niet zo moeilijk om dat uit te zoeken, maar daar moesten de lampen wel eerst weer voor uitgebouwd worden, dus de bumper moest er weer af. Er komt uit de stekker die de lampstekker van de pevo in gaat een witte en zwarte draad. Dat is na testen een stuurdraad voor de lamp gebleken, met een massa. Als er geen spanning op de witte draad staat, dan branden de leds in de drl-stand, dus fel. Staat er wel spanning op deze draad, dan gaan de leds in de stadslichtstand branden, dus minder fel. De witte draad is dan ook aangesloten op de stadslichten-plus van de evo.
De weerstanden heb ik dus aangesloten tussen de witte en de zwarte draden van beide lampen. Dat ging prima, geen foutmeldingen meer. De volgende dag, onder het rijden: controleer parkeerlichten….
Toen de weerstanden losgehaald en aangesloten op de witte draad en de massa van de auto. Geen foutmeldingen meer….de volgende rit, onder het rijden ineens: controleer parkeerlichten….
Geprobeerd met één weerdstand, zelde resultaat. Geprobeerd met een extra weerstand, dus drie in totaal, zelfde fout.
Toen één witte draad losgehaald en via een relais naar 12 volt gelegd en dat relais op de stadslichten aangesloten. Ging prima, twee dagen later: controleer parkeerlichten….
Toen beide witte draden samen aan het relais gehangen, de twee weerstanden op wit en zwart gezet, twee dagen goed, toen… Controleer parkeerlichten…..
Nu ook nog extra aan de linkerlamp mijn oude weerstand gehangen, van de oude lampen, met een ledlampje eraan, die nu de binnenkant van de motorkap beschijnt…. De min op de massa van de auto gezet. Al drie dagen geen foutmeldingen meer gehad. Nu kan ik het nog gaan proberen zonder relais, maar het is zo’n geklooi om aan die draden te werken die 10 cm diep achter de lampen verstopt zitten… Dan moet dus weeeeeer de bumper eraf. Heb ik nu ff geen zin meer in en laat ik het dus nu maar even zo. Alles werkt nu in ieder geval. De weerstanden van Dectane waren dus waarschijnlijk te groot, waardoor ze alsnog samen met de lampen te weinig stroom afnamen om het canbussysteem te foppen…

Update 2015.
Ik heb de lampen overgezet in de Abarth. Met de xenonsets. En wat denk je wat? Geheel geen foutmeldingen, zonder wat voor weerstand of extra relais dan ook. Blijkbaar is het canbussysteem van de Abarth anders ingesteld dan de mjet. Al in de mjet heb ik de xenonset van het grootlicht vervangen door leds. Als ik met xenon het grootlicht aanzette, of even knipperde met de lampen, dan gaf dat een storing op de radio, die schakelde dan om van radio naar aux, of van usb-stick naar radio. Een paar seconden later schakelde hij dan weer terug.
Met de leds was dat probleem volledig weg. Ik ga (voorlopig) geen leds in het dimlicht zetten, de Einzelmann xenonset die daar inzit is perfect. De relais die zorgen dat het dimlicht blijft branden als je het grootlicht aanzet zitten er uiteraard nog steeds in. Die oplossing werkt prima.

Over de leds heb ik een aparte pagina gemaakt, met lichtbeeldfoto’s. Zie ‘Het einde van het xenontijdperk is nabij’.