Tijd voor nieuwe sideskirts….
Ik zat een beetje te spelen met paintshoppro. Ik heb natuurlijk de nieuwe splitter gemonteerd en vroeg me af hoe het er uit zou zien als ik die lijn door trek naar achteren. Dus de platte rode lijn van de splitter. Wel, op papier zag dat er best leuk uit, dus ben ik er maar aan begonnen. Eigenlijk heb ik helemaal geen tijd, maar omdat je niet altijd aan het werk kunt zijn, toch maar tussendoor een paar nieuwe sideskirts fabriceren, die onder de bestaande komen.
Zo ziet het er uit zonder skirts:
en zo GETEKEND met skirts:
Ziet er gaaf uit nietwaar?
Dus nieuwe skirts ontworpen. Veel gepuzzel hoe ik ze moet monteren, maar ik ben al eerder met skirts bezig geweest, dus het meeste wist ik nog van de vorige keer.
Ik maak ze van hardhout, dat ik beleg met aluminium strippen. Dat in de grondlak, dan in de aflak zwart en dan de rode randen maken met plastidip, net als de rest van het rood.
Zo ver ben ik nu, met één skirt:
De inhammen zijn voor de krik en het kleine inhammetje voor een plastic rand die daar precies onder de auto zit. Hij volgt de lijn van de bestaande skirts, maar aan de achterkant loopt hij net wat breder uit.
12 jan 2014.
Inmiddels zijn beide skirts gemaakt, gespoten en zijn de gaten gemaakt voor de bevestiging. Nu moeten ze nog deels rood geplastidipt worden, maar ja, daar moet het wat warmer voor zijn….
De bevestiging heeft wat voeten in aarde gehad, omdat je zo moeilijk onder de auto kunt zien waar je de bevestiging mee moet doen. Na twee mislukte pogingen, heb ik nu een goede manier van bevestigen gemaakt. De onderkant van de auto heeft kunststof beschermingsplaten, deze zitten vlak achter de bestaande sideskirts met aan beide zijden 5 zelftapbouten vast. Deze bouten heb ik vervangen door onderstaande constructie:
De zelftapper (op de onderste foto) is dus vervangen door deze constructie. Alleen de lange bout met moer is niet correct, die wordt vervangen door een stukje, per bevestigingpunt op maat gemaakte RVS draadeind, met borgboertje. Maar voor het testen heb ik deze lange boutjes gebruikt. Het opmeten van de bevestigingspunten is bijzonder lastig, want ze zitten op verschillende hoogtes en op verschillende diepten onder de auto én ze staan niet 100% recht.
De stokschroeven (aan één kant tappers aan de andere kant M6-bouten) gaan met twee moeren en een koppelmoer de gaten in. In de skirts zitten 5 gaten van 17mm groot. Daar gaat het draadeind doorheen, met de grote carroserieringen en de kleinere ringen om hem goed aan te laten sluiten op de stukjes M6 draadeind.
Zo ziet het er uit als de koppelstukken de zelftappers vervangen:
Doordat ik vrij grote gaten in de skirts gemaakt heb, is er wat speelruimte en kunnen de skirts goed gepositioneerd worden voor ik ze vastzet.
Nu gaat er dus een op lengte gemaakt stukje draadeind in deze koppelstukken, daar opgeschoven een M8-carrosseriering, een M10-carrosseriering, dan de spoiler, dan weer een M10-carrosseriering, een M8-carrosseriering, een M6-ring en dan de borgmoer.
Dat is dus de volgende stap, eerst moeten de skirts deels rood geplastidipt worden.
Zo zien de skirts er momenteel uit. Voor de duidelijkheid, alleen de buitenkanten op deze foto helemaal links en helemaal rechts zijn te zien, de rest zit onder de bestaande skirts. De vijf grote gaten zijn op de foto goed te zien en de inhammen voor de krik.
De volgende update zullen ze geplastidipt en gemonteerd zijn.
Al wel geplastidipt, maar nog niet gemonteerd:
Echt super mooi! En heel uniek!
Een geweldige mooie auto!
Dank je, Kevin 🙂
Nieuwe update 12 januari 2014.
Nieuwste update 16 januari, ze zijn gemonteerd! 🙂
Waar heb je die sideskirts gekocht?
Die heb ik zelf gemaakt 🙂