Als de auto uitgerust is met de inmiddels bestelde Novitec-spoilers, dan wordt het belangrijk om extra goed uit te kijken bij stoepjes, drempels en parkeervakken met van die betonnen banden. Om schade tegen te gaan, ga ik camera’s monteren onder de auto, op de hoogte van de spoilers, zodat ik kan zien of de spoiler vrij bewegen kan. Hiervoor is inmiddels een aparte spiegel gemonteerd, met twee camera-aansluitingen. Zodra een van de camera’s aangezet wordt, verandert het middeldeel van de spiegel in een LCD-display en toont dus het beeld naar voren of naar achteren.

Dit is de spiegel, zoals hij op Ebay aangeboden wordt:


Camera om drempels te kunnen zien.

De spiegel is iets groter dan de bestaande, zodat hij er mooi overheen valt. Hij heeft drie aansluitingen: +12V/0V, Video in 1 en Video in 2.

De spiegel klemt zo op de bestaande spiegel:

Op de achterzijde zitten drie knoppen. Hiermee kan de helderheid ingesteld worden en bij het aanzetten van de camera die achteruit gericht is, verschijnen er balkjes in beeld, waarop de afstand tot het ‘object’ er achter te zien is. De maatgeving is instelbaar met deze knoppen.

Wat nog op de foto te zien is, is dat er een kabeltje loopt van de Dash Cam naar het hemeltje en er loopt een kabeltje van de spiegel naar het hemeltje, maar die is niet te zien.


Hemelverlichting eruit klikken.

Door tegen de ‘hemelverlichtingsunit’ te drukken en dan iets om laag te halen, komt de hemelverlichtingsunit los. Hij zit met twee stekkers vast. Op deze stekkers is 12V en 5V te vinden, maar deze spanningen zijn continu en we willen dat de spiegel en de dash cam alleen werken als het contact aanstaat. Dus leggen we hiervoor een extra spanningsdraad aan. Deze heb ik vanaf de aanstekerstekker doorgetrokken.


De stekker van de aanstekerunit, losgeklikt.

Eerst klikken we de beschermhoes van de versnellingspook los en trekken we de hoes omhoog. Dan zien we daar de aanstekerstekker. De witte stekker duwen we omlaag, zodat hij los komt. Daar hebben we 3 draden, 2 x 12V en een massa. We gebruiken de zwarte draad (massa) en de grijsrode draad (12V geschakeld op het contactslot, gezekerd met 15 ampère).


12V op de grijsrode draad en de zwarte draad (massa).

Hier de foto van de opengewerkte versnellingspook:


12V aftappen van de aanstekeraansluiting.

Wat te zien is, is de grijze draad die we gebruiken voor de 12V en de massa die we naar het hemeltje door gaan voeren. We gebruiken luitsprekerdraad, omdat die voorzien is van een extra rand, zodat je altijd ziet wat de plus en wat de massa is. Ik gebruik de draad met extra randje als +12 V en de draad zonder randje als massa.

Door een dikke draad links van de middelconsole door te steken naar linksachter en daar de grijze dubbele draad aan vast te maken, trek ik deze draad richting de pedalen. Het afschermvakje heb ik eruit getrokken. Dan gaat de draad boven de pedalen langs naar de A-stijl en voeren we de draad omhoog naar het raam, achter het rubber. Dan gaat hij onder het hemeltje door, naar de hemelverlichtingsunit. Daar sluiten we de spiegel en de dashcam aan op de draad. De stekkers duwen we onder het hemeltje, waar redelijk veel ruimte voor is. Je ziet er uiteindelijk niets van. De twee draden solderen we aan het andere uiteinde vast aan de grijsrode en de zwarte draad van de aanstekerunit. Goede tape eromheen voor de isolatie.

Ook sluit ik een extra dubbele draad aan op de +12V van de aanstekerunit en die laat ik uitkomen achter het beschermstuk bij de pedalen (for future use). De draden zet ik met een tie wrap vast (lichtgroen op onderstaande foto). De kruldraad die je ziet is van mijn telefoon, daar moet ik ook nog iets aan doen. Wellicht sluit ik deze aan op een van deze twee stekkers.


Twee extra 12V-aansluitingen bij de pedalen gemaakt.

Kapje bij de pedalen terug drukken, hemelverlichting terugklikken, hoesje van de versnellingspook terugklikken en klaar, niets meer van te zien.

Nu nog de camera’s onder de auto aansluiten, samen met extra LED-verlichting, voor in het donker. Wordt vervolgd dus.

29 april 2013

Het is al weer even geleden, een jaar om precies te zijn…oeps…. maar gisteren heb ik de camera geplaatst bij het achternummerbord. Deze is met de draad via het linker nummerplaatlampje naar binnen gewerkt en komt dan via een bestaande tule naar binnen, de achterbak in. Door diezelfde tule gaan ook de draden van de auto naar de nummerplaatverlichting én naar de achteruitrijlamp en de mistlamp.

De camera moet juist op die achteruitrijverlichting aangesloten worden, zodat deze vanzelf aangaat als je de auto in zijn achteruit zet. Daar liepen zes draden, drie zwarte en drie gekleurden. Ik heb de meest logische opengemaakt en even een voltmeter op gezet. Contact aan, auto in zijn achteruit en bingo, 12V op de draad. Okay, daar de plus van de camera op gezet. de draad van de camera doorgevoerd naar voren via de treeplank en via de A-stijl omhoog en naar de middenverlichtingsunit, daar kon ik hem zo op de camera aansluiten. Dat geeft dus het camerabeeld door aan de spiegel en verzorgt gelijk de massa naar de camera.

Dit is een foto’tje op onze oprit:

spiegelaan

Nu maar hopen dat deze camera blijft werken als hij nat wordt. Twee auto’s geleden had ik ook zo’n camera, maar die kon niet tegen vocht. Handig voor een camera die je op je nummerplaat moet bevestigen. Het eerste regenbuitje heeft deze camera in ieder geval al doorstaan.

Ik weet dat ik eerst van plan was om meerdere camera’s aan te sluiten, onder de spoilers, maar de ervaring heeft geleerd dat als je even met de spoilers rijdt, dat je dan goed kan inschatten of je een drempel wel of niet kunt nemen. Daar heb je eigenlijk geen camera’s voor nodig. Dus heb ik nu maar één camera aangesloten en wel als achteruitrijcamera, als hulpje bij het inparkeren.