22 november 2012.
Een bekend probleem bij de Punto is dat de ruitenwissersproeiers niet goed functioneren. Als je stil staat doen ze het prima, maar als je wat harder rijdt, zeg boven de 80, dan spuit het water niet meer goed de voorruit op, zodat je de ruit niet goed schoon krijgt.

De ruitenwissersproeiers zitten in de motorkap ingebouwd. Nu wil het geval dat ik de motorkap vervangen heb door de Novitec-kap en daar geen plaats is voor sproeiers. Dus heb ik zelf twee sproeiers ingebouwd in de plastic rand onder de voorruit.

Zo:

Deze eigen oplossing, met speciaal hiervoor aangeschafte sproeiers werkt ook niet goed. Prima als je stil staat, maar bij hoge snelheid komt het water niet goed op de voorruit, net als bij de originele sproeiers. Ik heb er over zitten denken om een derde sproeier te monteren, die dan vanuit het midden onder de kap op de ruit zou sproeien, maar of dit goed zou werken was ook maar weer de vraag.

Via het Punto-forum kwam ik op een site waar iemand het probleem anders aan had gepakt. Zie deze link:
http://exoticars.de/gp/sw/

Deze onderdelen komen van een Mercedes Vito, dus ben ik naar de dichtstbijzijnde Mercedes-dealer gegaan, die hier net over de grens zit (Autohaus Tieben). Daar kon ik na twee dagen de bestelde onderdeeltjes ophalen. In totaal was ik € 19,32 kwijt. In plaats van de vier kunststof klemmetjes zaten er zes in het zakje, dus wijkt het iets van van wat op bovenstaande site staat.

In deze oplossing worden de sproeiers gemonteerd op de wisserarmen, zodat ze de weg van onder de kap naar de ruit niet meer door de lucht af hoeven te leggen en dus veel minder last van de luchtbeweging hebben.

Dit zijn de onderdelen, zoals ik ze binnen heb:


De Mercedes Vito-ruitenwisseronderdelen.

23 november 2012
Het was nog een half uurtje licht en de regen was net opgehouden, dus ben ik alvast begonnen…
De sproeiers kan je met een waterpomptang op de ruitenwisserarmen klemmen. Wel een doekje ertussen, tegen het beschadigen. Dan het slangetje aan de onderzijde door de veer heen prutsen (beetje draaien en een schroevendraaiertje gebruiken om hem beet te kunnen pakken) en dan op het sproeiertje aansluiten. Dan met de hand de plastic clips bevestigen. Doordat het slangetje door de veer gaat zijn de metalen klemmetjes niet echt nodig, maar omdat ik ze toch had, heb ik die er ook maar op gezet. Eerst het slangetje erin en dan iets samenknijpen met de waterpomptang, in het metalen open deel van de ruitenwisserarm schuiven en loslaten.

Dan de andere kant van de slang op dezelfde manier de andere ruitenwisserarm in werken. Dan kan je goed bepalen waar je de slang straks door moet knippen en inkorten.
Zo ziet het er dan uit:

Zo ziet het er uit onder de klep:

Onderaan deze foto zie je een witte/doorzichtige en een zwarte slang uit het koppelstukje komen. Dit koppelstukje wordt op de duitse site doorgevoerd onder het rastertje en daar gesplitst in de twee dunnere wisserslangetjes. De slang van de ruitenwisserpomp naar dit koppelstukje is echter erg kort. Ik hou hem daarom op de plek waar hij nu zit. De twee hoekstukjes worden op de duitse site in het rastertje gestoken.

Zo:

Dat ga ik morgen anders monteren.

Dan, de ruitenwisser in de hoogste stand stilgezet (volledig naar boven wijzend) en dan de slangetjes afgeknipt, met wat extra lengte om het goed te kunnen monteren. Natuurlijk kon ik het niet laten om het gelijk even aan te sluiten en uit te proberen. Ze doen het uitstekend. Je kan de stand van de minisproeiertjes met een pennetje ook nog aanpassen, maar vooralsnog vind ik dat niet nodig.

Nog een paar plaatjes van de gemonteerde klemmetjes en sproeiers:

Morgen het vervolg….

24 november 2012
En vandaag is het morgen voor gisteren…..

Toch een ander idee dan gisteren en toch ook weer wat meer zoals op de duitse site staat.

Eerst even een foto’tje:

Wat zien we hier allemaal….
Haal het stuk rubber (onderste paarse pijlen) los door het van de dop af te halen (bovenste paarse pijlen).
Dan bij de rode pijlen de twee kruiskopschroeven loshalen en verwijderen.
Bij de groene pijl zit de ruitenwisseaanvoerslang met een klem in de metalen plaat vast. Trek deze voorzichtig los.
Trek dan het verdeelstuk los (blauwe pijlen). Maak twee korte stukjes slang, van de slang die je overhoudt door hem los te trekken van de motorkap. Een centimeter of 10-15.
Steek nu het slangetje dat van de pomp afkomt door het gat bij de groene pijlen. Til het plastic rooster op, zodat je op dat stukje slang het verdeelstukje weer aan sluit.
Aan de twee uitloopjes van het verdeelstuk doe je de twee dikke stukken slang die je net gemaakt hebt (gele pijlen is de ene, de ander aan andere opening van het verdeelstukje bevestigen).
Klik de doorvoerstukjes in het rooster, zoals op onderstaande foto bij de rode pijlen. Op bovenstaande foto is een van de doorvoerstukjes te zien, loshangend, bij de oranje pijl.

Bij het inklikken zal er waarschijnlijk bij beide gaten een spijltje afbreken, door de dikte van het doorvoerstukje.
Dan de dikke slangetjes op de onderkant aansluiten.
Bij de blauwe pijl zie je het verdeelstukje met de dikke slangetjes zitten, onder het rooster, uit de buurt van de bewegende delen van de ruitenwissers.

Doordat de ruitenwisserbladen helemaal omhoog staan, kan je nu makkelijk de maximale lengte van de dunne slangetjes naar de ruitenwissersproeiers bepalen. Knip ze af op een lengte zoals ongeveer op de foto en schuif ze op de doorvoerstukjes.

Plastic rooster weer omlaag drukken en vastzetten met de twee kruiskopschroeven en het rubberen stuk weer vastzetten op het rooster.

Klep dicht en uitproberen maar….

Zo ziet het er bij mij uit, onder mijn novitec-kap:

Je ziet alleen een klein stukje slang.

Waar moet je rekening mee houden? Normaal spuit je eerst de vloeistof op de voorruit en dan gaan de armen bewegen, die het vuil en het water wegvegen. Nu moet je spuiten als de wisser beweegt en dan nog even extra laten vegen. Het is even wennen, maar het water komt overal waar het komen moet. Met een dun pennetje kan je de plek waar het water op de ruiten komt nog een beetje afstellen.