Ik ben lekker bezig met alle nieuwe lampjes en andere wijzigingen en toevoegingen aan het elektrische systeem. Niet al deze wijzigingen zijn toegestaan. De extra dagrijlichten zijn bijvoorbeeld niet toegestaan. Je mag maar één set aan drl’s aan hebben staan.

De extra grootlichten mogen wel, je mag twee extra grootlichten monteren, mits ze dezelfde kleur hebben als de andere grootlichten. Daarmee wordt wit of geel bedoeld en niet dat je geen lampen in 6500k naast 5000k zou mogen hebben. Nu heb ik vier extra grootlichten, maar als de afstand tussen de lampen onderling kleiner is dan 7,5 cm, dan wordt het als één lamp gezien. Toch wil ik deze lampen uit kunnen zetten.

Daarom heb ik de APK-schakelaar gemaakt. Deze schakelaar moet aan staan tijdens de APK (Algemene Periodieke Keuring), maar ook tijdens politiecontroles, dus is het ook een Anti Politie Kontrole-schakelaar ( moderne spelling 🙂 ).

Je kan geen 20 ampère zomaar met een schakelaartje bedienen, dus nemen we er een heavy duty autorelais voor. In de normale situatie, waarbij de toeters en bellen gewoon aan staan, is het relais in rust en laat hij de stroom vanuit de accu door naar de toeters en de bellen. Zet ik het schakelaartje op, dan schakelt het relais aan/om en trekt hij de spanning weg van de toeters en de bellen.

Zo ziet het eenvoudige schema er uit:

apkschema

Het zal duidelijk zijn dat de bedrading goed aangesloten moet zijn en ook goed afgeschermd, zodat de zekering niet onnodig doorbrandt. We nemen een automatische zekering, die na door’branden’ eenvoudig met een schakelaartje teruggezet kan worden.

30A automatische zekering. Draaddikte tot 8mm.

30A automatische zekering. Draaddikte tot 8mm.

Het relais heeft extra brede aansluitingen voor de te schakelen stroom. De niet gebruikte aansluiting wordt met krimpkous afgesloten. De wel te gebruiken aansluitingen worden met extra brede stekkers aangesloten. De draden zijn vastgeknepen en gesoldeerd en met krimpkous afgeschermd.

heavydr

Dit relais en de zekering zitten onder de motorkap ingebouwd. De schakelaar komt in de middenconsole, vlak achter de schakelpook, waar ook de 12V zit, van de aanstekerstekker. Er moet dus één draad van deze schakelaar naar de motorkap getrokken worden.