De originele claxon in de punto maakt niet echt een indrukwekkend geluid. We vervangen deze daarom door een claxon die 120dB in een dubbeltoon geeft.

Dit is de claxonset:

Tweetonige claxon 120dB.

Detail:

De aansluitingen van de claxon.

Het elektrisch aansluiten is eenvoudig. Het relais gaat parallel aan de bestaande claxon, het relais schakelt de twee hoorns vanaf de zekeringkast naar de claxons, die op de massa aangesloten zijn met hun bevestigingsschroefdraad.

Zo ziet het er schematisch uit:

Zodra ze gemonteerd zijn volgen de foto’s van de installatie in de auto.

De claxons zitten er in, zijn alleen nog niet aangesloten.

Update 19-4-2012.

De bumper heb ik even er afgehaald, voor het wrappen van snorretje. Daardoor kon ik ook goed bij de claxon, die achter de bumper zit. En nog belangrijker, bij de aansluitdraden, die we volgens het schema op het nieuwe relais aan moeten sluiten. Daarna was het aansluiten van de nieuwe claxons een fluitje van een cent. Gezekerd via het nieuwe zekeringenkastje, die naast de claxons zit.

Hier zit de bestaande claxon (10cm rechts van de onderkant van de rechterkoplamp, die dus op de foto links te zien is πŸ™‚ ):

De voorbumper verwijderd.

Hier zie je in het midden de originele claxon.

Nu hebben we dus een drietonige claxon, die behoorlijk wat geluid produceert en de aandacht dus wat beter trekt. We zijn dus tevreden met het afronden van dit projectje.

Inmiddels heb ik de plaatsing van de claxons aangepast. De originele claxon is verwijderd en de twee nieuwe zijn geplaatst op de plek waar de originele zat en aan de andere kant, met een nieuw gemaakt beugeltje:

Claxons verplaatst.

Nu is het weer een tweetonige toeter πŸ™‚