Bodykit (03) Installatievoorbereiding
Eind maart 2012 heb ik de Novitec-onderdelen besteld bij Fiat-welt.de. Fiat-welt gaf een goede prijs en een levertijd van 3 tot 5 werkdagen.
Affijn, de levertijd is uiteindelijk ruim 9 weken geworden.
Daar stonden ze dan, de twee enorme dozen van Novitec….
Hoe worden de onderdelen geleverd? “In de primer.” Dan ga ik er van uit dat ze mooi glad zijn en inderdaad in de primer geleverd worden, zodat ze zo naar de spuiterij kunnen. Nou, nee dus, dat viel even tegen.
Ja, voor de spoilers en de booskijkers, ABSOLUUT NEE voor de motorkap.
We beginnen maar met het slechte nieuws. Ik heb de motorkap besteld, omdat ik de vorm met de luchtinlaten erg mooi vind. Overal zie je deze foto’s op het internet, dit is wat ik verwachtte te krijgen:
Mooi geleverd in de primer, dus hup naar de spuiterij en crossover zwart laten spuiten….
Dit zat in de doos:
Lijkt op eerste gezicht een mooie motorkap, maar als je beter kijkt…
Geen luchtinlaatgaten….
Geen mogelijkheid voor de sproeiinstallatie.
Geen roosters voor de luchtinlaatgaten.
Bijzonder grof afgewerkt…
Maar ja, het is dan ook maar een kapje van € 500,-. Wat kan je daarvoor verwachten… Nou, je krijgt een kap, onder de krassen, die volledig geschuurd en volledig opnieuw geplamuurd moet worden, alvorens je hem kunt laten spuiten. Oh ja, je moet hem eerst in de auto monteren, want het is mogelijk dat je eerst nog hier en daar wat stukken moet veranderen, voor hij daadwerkelijk past.
Hier wat detailfoto’s van de klep:
Nog wat duidelijker. Kijk eens naar hoe de rand eruit ziet. Wat niet zo makkelijk te zien is, is dat ze met een schuurmachine van de hele voorkant een rand van een centimeter of drie ongeveer een millimeter diep eraf hebben geschraapt, laagje primer erover en klaar was de klep:
Mijn vraag is nu, ben ik nu zo’n zeikerd? Is het normaal dat onderdelen in deze staat geleverd worden?
Maar goed, nu verder met de installatie van de onderdelen.
Eerst, de installatie van de spoorverbreders achter:
Ik had een paar glimmende koelschijven geïnstalleerd voor de trommelremmen achter. Door de gekozen zwarte uitvoering van de auto die ik wil maken paste dat niet meer. Ik had nog een tweede setje liggen en heb die mat zwart gespoten. Samen met de spoorverbreders heb ik die geïnstalleerd. De foto’s tonen de achterwielen 15mm meer naar buiten staand. Natuurlijk is dat niet schokkend veel, maar dat kon ook niet, anders zouden de wielen buiten de wielkast komen en dat mag niet en de auto is dan ook niet meer te verlagen, anders zouden de wielen bij elke kuil de wielkast raken. Hier de voor en na foto’s: