Op deze pagina komen alle upates die we uitvoeren aan de Abarth Punto Evo SuperSport.
Momenteel wordt er door H&S Corse gewerkt aan de grootste update aan de auto. Ik laat de volgende onderdelen vervangen:
- – turbo wordt vervangen door een TD04-turbo
- – intercooler wordt vervangen door een custom intercooler
- – kat wordt verwijderd en een nieuwe downpipe wordt gemaakt en geplaatst
- – injectoren worden vervangen door injectoren voor de Ferrari 599
- – luchtinlaat wordt vervangen door een custom inlaatsysteem
- – alles wordt aangesloten op de reeds geplaatste G-tech 70mm sportuitlaat
- – de software wordt vervangen door software die specifiek op mijn auto is afgestemd
Halverwege het project:
Wat gaan we hiermee bereiken? Standaard is de Abarth 180 pk. Met de G-tech uitlaat kwamen we op ca. 188 pk. Met deze complete set verwachten Hilbert en Serge van H&S Corse op ca. 250 pk uit te komen. De testresultaten en filmpjes zal ik hier plaatsen. Hij zal ook nog mooier gaan klinken.
Uitgevoerd:
Laten plaatsen G-tech GT560 cup GT complete sportuitlaat. Hieronder een foto, maar met de opmerking dat de geleverde uitlaat volledig van RVS is en niet zwart.
Wat een heerlijk geluidje geeft dat….
Uitgevoerd:
Remklauwen koperkleurig gedipt en voorzien van Abarth-stickers:
Uitgevoerd:
Custom stickers gemaakt en standaard stickers gekocht en geplaatst:
De kwaliteit van de gekochte stickers was niet al te hoog. Gelukkig waren ze ook niet al te duur. Voor de grote schorpioen heb ik mijn rol wrapfolie gebruikt. Helaas was die niet goed van kwaliteit en zit er nogal wat vuil onder, wat je ziet als punten in de sticker. Ik zal dus een beter stuk op de rol moeten zoeken en de slechte stukken vervangen. Daarna wordt de auto opnieuw gespoten, zodat ze als relief in de auto te zien zijn, maar niet meer door een afwijkende kleur. Stealth-stickers dus.
Uitgevoerd:
audiosetje monteren.
Het geluid van de standaard Abarth is niet echt om over naar huis te schrijven. Ik heb daarom een goedkoop audiosetje met actieve subwoofer erbij gezet. Foto’s volgen later. De set heeft inmiddels meerdere plekken in de achterbak gehad en is uiteindelijk met zelfgemaakte beugels aan de bevestigingsbeugels van de neergeklapte achterbank gehangen. De versterker links en de subwoofer rechts. Ik moet de beugels nog verven of wrappen. Hierdoor is de hele set ook weer te verwijderen, zonder dat ik ergens gaten geboord heb. De extra speakers heb ik in de achterbak gemonteerd in een gemaakte plank, die ook zonder te boren gemaakt is, door deze te klemmen tussen de zijkant van de auto, achter de wielkasten en de achterkant van de achterbak. Ook hiervan zal ik foto’s plaatsen.
Nu moet ik de kabels nog beter wegwerken en beschermen tegen breuk doordat er iets tegenaan komt als ik zware dozen in de achterbak zet.
Half uitgevoerd:
Plastidippen complete auto.
De hele auto is mat zwart geplastidipt. Hiervoor heb ik een tent van plastic gemaakt, waar ik een hele dag een afzuiger heb laten draaien. Toen ben ik gaan spuiten met de elektrische verfspuit. Na een laag of 5 ben ik gestopt, omdat er toch erg veel vuil aangetrokken werd door het spuitproces en deze ligt in de lak. Hmmm, niet blij. Ik heb besloten tot het voorjaar te wachten en dan pas verder te gaan. Vooralsnog is het dus een beetje een zozo resultaat. Gelukkig zie je dat niet op de foto’s 🙂
Uitgevoerd:
Lampen vervangen door Dectanes, met xenon in de dimlichten en leds in de grootlichten.
Uitgevoerd:
Knipperlichten vervangen door zwarte
Uitgevoerd:
Motorkap vervangen door X1-kap
De X-one-motorkap is geplaatst, maar past nog slechter dan op de mjt. Het herinnert me er weer aan wat een baggerzooi je krijgt voor je € 600,-. Ik heb nu slotjes gekocht voor de motorkap, die hem beter op zijn plaats moeten houden:
Het plaatsen is erg moeilijk, daar je niet kan zien waar ze precies uitkomen onder de kap en daar moeten de ankers op exact de juiste plaats gemonteerd worden. En dan een gat boren in je mooie motorkap…. Het vervolg wordt hier nog geplaatst.
HUD geïnstalleerd:
Ik heb een HUD-systeem geïnstalleerd, aangesloten op de OBD2-plug. Het systeem geeft allerlei informatie over snelheid, verbruik, toerental, versnelling, fouten, benzineniveau, etc. op een display, die op de voorruit geprojecteerd wordt. Onder het rijden hoef je dus alleen maar iets naar links te kijken (daar heb ik hem gemonteerd) en je ziet de nodige informatie in de voorruit. Tot nu toe ervaar ik het als zeer prettig.
Foto’s maken van een projectie in een ruit is lastig….
Uitgevoerd:
Schroefsetje monteren. Het is de set van AP geworden. Deze set is redelijk goedkoop en geeft een perfect wegligging. Daar hij vrijwel op de laagste stand staat, hebben de voorwielen 1 graad camber gekregen, hierdoor is de kans dat ze de wielkasten raken bij het indraaien wat kleiner geworden. Het rijdt heerlijk, maar waar ik voor uit moet kijken zijn de kuilen in de weg als ik weg wil rijden met een scherpe bocht. Ga ik dan door een kuil, dan raakt de band de wielkast. Drempels neem ik natuurlijk kruipend. Ach, it’s a way of life :-).
Uitgevoerd:
Installeren Hella Supertones. Deze heb ik via Ebay in India gekocht. Gelukkig zijn ze daar vele malen goedkoper dan hier.
Uitgevoerd:
Velgen plastidippen.
Ik heb lang zitten denken wat ik met de velgen ging doen. Ze waren origineel glanzend zwart, maar hadden toch wat beschadigingen. Daar wilde ik vanaf. Toen zag ik een filmpje over de mooie dieprode kleur van cranberry pearliser pastidip. Die heb ik gekocht plus wat bussen mat zwart, als basiskleur.
Eerst matzwart opgezet, toen 4 lagen cranberry. Niets donkerrood, het werd hartstikke rose. Ik had ook een bus burnt copper. Daarna maar een wiel burnt copper om te proberen. Mooie kleur, maar niet voor mijn velgen. Toen alles maar weer matzwart gemaakt. Dat is mooi geworden. De wiellogo’s zijn nog zwart op deze foto’s, maar daar heb ik de dip inmiddels verwijderd.
Uiteindelijk is het dit geworden:
Uitgevoerd:
Frontlip met ezlip eronder plaatsen:
Uitgevoerd:
Extra sideskirts onder de bestaande plaatsen:
ABARTH zonnescherm gewrapt:
Update 24 augustus 2015
Vervangen zijknipperlichten door zwarte:
De auto is nu een paar dagen in ons bezit en de eerste updates zijn reeds uitgevoerd. Hieronder komen ze allemaal in chronologische volgorde. Als er meer te vertellen is over een update, dan staat er een link bij naar de pagina waar die uitleg staat. Ik probeer het echter zo kort mogelijk te houden.
Uitgangspunt per 17 juni 2015:
Gepland:
Achteruitkijkcamera monteren.
Gepland:
Dashcam monteren.