En toen was ie weer zwart….
Toen ik de pevo een jaartje had, wilde ik hem mat zwart maken. Daar heb ik toen een rol mat zwarte folie voor gekocht in China.
Helaas lukte het wrappen voor geen meter. Ik had totaal geen ervaring en de folie was van inferieure kwaliteit. Ik heb mijn plannen toen dus omgegooid en heb een strokenwrap gemaakt. Leuk, maar eigenlijk niet de bedoeling. Het zou eingenlijk een punto in stealth kleur worden.
De strokenwrap heb ik zelf ontworpen, geïnspireerd door de Abarth Punto Scorpione. Zo zag het er uit:
Beste leuk, maar toch niet helemaal de bedoeling.
Om de punto wat meer showie te maken ben ik gaan experimenteren met plastidip en heb de wielen rood gemaakt. Dit heeft er ruim een jaar op gezeten en de rode dip zat er na dat jaar nog steeds prima op.
Nieuwe sideskirts toegevoegd en een splitter gemaakt, ook allemaal met de rode plastidip, zag er wel leuk uit.
Toen wat meer geëxerimenteerd met het rood en dit gemaakt:
Dat was de update die het kortst op de auto gezeten heeft. Ik wist het van te voren, kost me € 12,- aan plastidip als het niet bevalt en inderdaad het beviel niet. Dus verwijderd. Het plastidippen in rood ging uitstekend. Toen durfde ik het aan om 18 bussen mat zwart te laten komen om de hele auto toch nog mat zwart te maken, zoals oorspronkelijk de bedoeling was….
Het rood ging er uitstekend op, ook toen het 30 graden was. Het zwart niet. Eerst moest de hele auto ontdaan worden van de wraps. dat waren er 56 in totaal. Deze lieten dikke lijmlagen achter, die met thinner en nail polish remover verwijderd zijn. Aan de randen van de wraps zat een dikke laag lijm met vuil die zeer duidelijk op de lak lagen. Dee was bijna niet weg te krijgen. Ik ben er twee weken mee bezig geweest, elke dag een stukje, voor zover de vingers het toelieten…
Toen in de hitte de motorkap verwijderd en binnen gespoten. Zes lagen… Helemaal onder de strepen… Door de hoge temperatuur droogde de dip direct, zodat een tweede spuitgang er tegenaan niet vloeide, maar er bovenop kwam te liggen. Het resultaat was zeer matig. De rest van de auto buiten gedaan, onder een tent, tegen de zon, maar ook dat was streperig.
Toen het koeler werd en bewolkt heb ik de hele auto opnieuw gedaan. Motorkap weer binnen en de rest buiten. Nu ziet het er redelijk uit, maar het heeft hier en daar nog wel strepen, die je vooral ziet als de zon erop schijnt. Wellicht komt er ooit nog een laagje extra overheen. Het resultaat, sommige foto’s in zwartwit…
Uiteindelijk nog één spuitgang gedaan, met weer 6 bussen. Nu wist ik eindelijk hoe het echt moet. Koude auto, warme spraycans en altijd op 30cm afstand spuiten. Op het DipYourCar-forum zegt een aantal mensen dat het ‘The best canjob ever’ is. Best wat om trots op te zijn dus…. De volgende auto doen we met de elektrische verfspuit. Dat werkt toch weer een stuk makkelijker…